ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ο Βελεστινιώτης μηχανικός που δίνει ζωή σε ιστορικά οχήματα!

Αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που συνδέθηκαν με μία ολόκληρη εποχή μπορούν κι επιβιώνουν ακόμα και σήμερα, χάρη σε μηχανικούς σαν το Βελεστινιώτη Θανάση Μητράκη ο οποίος έχει εργαστεί με φίλους-συνεργάτες σε διάφορα projects με στόχο τη "διάσωση" ιστορικών οχημάτων
Ο Βελεστινιώτης μηχανικός που δίνει ζωή σε ιστορικά οχήματα!
Ο Βελεστινιώτης μηχανικός αυτοκινήτων, Θανάσης, Μητράκης στο συνεργείο του

ρεπορτάζ: Φοίβος Παπαγεωργίου (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ταχυδρόμος το Δεκέμβριο του 2018).

Ο Έλβις Πρίσλεϊ προσπαθεί να αποφύγει την αστυνομία με ένα "σκαραβαίο". Από την άλλη, η Όντρεϊ Xέπμπορν και ο Γκρέγκορι Πεκ πραγματοποιούν μία τρελή βόλτα με βέσπα στη Ρώμη της δεκαετίας του ‘50. Στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης, ο ηγέτης του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέας Παπανδρέου, φτάνει στο Κιλελέρ με μία πράσινης απόχρωσης Μερσεντές…

Αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες που συνδέθηκαν με μία ολόκληρη εποχή μπορούν κι επιβιώνουν ακόμα και σήμερα, χάρη σε μηχανικούς σαν το Βελεστινιώτη Θανάση Μητράκη ο οποίος έχει εργαστεί με φίλους-συνεργάτες σε διάφορα projects με στόχο τη "διάσωση" ιστορικών οχημάτων.

Δεν είναι δύσκολο φυσικά για τον καθένα να διακρίνει πως όσο πιο πολύ προχωράει η τεχνολογία, τόσο περισσότερο ο όρος "vintage" αποκτά μεγαλύτερη συναισθηματική αλλά και συλλεκτική αξία.

Για τον Θανάση βέβαια, όπως μας εξηγεί, δεν είναι τόσο η δόξα για αυτό που επιχειρεί, ούτε τα λεφτά. Αλλά κυρίως η δυνατότητα του να κυκλοφορεί στο χωροχρόνο, είτε στους δύο είτε στους τέσσερις τροχούς, η χαρά…

Ποια είναι η διαδικασία "αναγέννησης" ενός κλασικού οχήματος;

Ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει αρχικά να μας πει πού θέλει να το φτάσει, "αναπαλαίωση" με γνήσια ανταλλακτικά, μία απλή επισκευή;

Η αναμόρφωση ξεκινά βγάζοντας όλα τα μέρη του αυτοκινήτου (προφυλακτήρες, τροχούς, μοτέρ), στη συνέχεια κάνουμε αμμοβολή και μετά ξεκινάμε και μοντάρουμε, βάφουμε κ.λπ.

Για παράδειγμα, αυτή η Vespa (εικόνα) ήταν σάπια , ένα σκέτο "κουφάρι", ο ιδιοκτήτης στα Φάρσαλα την είχε πεταμένη σε ένα κοτέτσι! Μάλιστα ο φίλος μου απορούσε αν αυτό μπορεί να γίνει ξανά κανονική μοτοσυκλέτα.

Εννοείται βέβαια ότι θέλει αρκετό χρόνο καθώς και ότι το κόστος δεν είναι μικρό. Θα χρειαστούν ίσως ανταλλακτικά που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα. Κάποια είναι τόσο δυσεύρετα γενικά που πρέπει να βρεις κάποια "πατέντα" για να τα αντικαταστήσεις σωστά.

Για αυτό το λόγο και μία αντίκα σε καλή κατάσταση είναι αρκετά ακριβή. Στο εξωτερικό έχουνε μεγάλη ζήτηση και κάποιος μπορεί να βγάλει και καλό κέρδος αν θέλει να την πουλήσει. Γενικότερα, πίσω από το ιστορικό αυτοκίνητο υπάρχει μία ολόκληρη βιομηχανία εκατομμυρίων ευρώ και πολλές φορές ένα ιστορικό όχημα μπορεί να ξεπεράσει κατά πολύ την αρχική του τιμή.

Από ό,τι γνωρίζω, στην Ευρώπη και την Αμερική υπάρχουν ειδικά συνεργεία που κάνουν μόνο αυτή τη δουλειά, "αναπαλαιώνουν" κλασικά αυτοκίνητα και τα συντηρούν.

 Η εκθεσιακή Lotus Seven και η Vespa του 1950

Χρειάζονται ειδικές γνώσεις για να "αναπαλαιώσεις" ένα κλασικό όχημα;

Όχι ιδιαίτερα. Το βασικό συστατικό είναι η "τρέλα", η αγάπη για το παλαιό-κλασικό. Όλοι βλέπουν ένα "vintage" ωραίο αυτοκίνητο και φυσικά τους αρέσει. Για να φτάσεις όμως να το αγαπήσεις πραγματικά και να ασχοληθείς χρειάζεται πρώτα αρκετή κούραση, αμέτρητες ώρες και φυσικά το πακέτο περιλαμβάνει ουκ ολίγα έξοδα.

Να συμπληρώσουμε ακόμα ότι με το αμάξι μπορούν να αναπτυχθούν και συναισθηματικοί δεσμοί. Αυτό το αντιλήφθηκα έντονα κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού στην Κούβα όπου οι άνθρωποι ήταν αναγκασμένοι λόγω συνθηκών να συντηρούν τα παλιά αυτοκίνητα για χρήση.

Πάντως, για εμάς τους μηχανικούς που τα λατρεύουμε, είναι μία κανονική ιεροτελεστία η οποία τελείται στον ελεύθερο χρόνο μας καθώς το βλέπουμε ως διασκέδαση!

Όσον αφορά την ρέπλικα της Lotus Seven που βλέπετε (εικόνα) τη δημιουργήσαμε από την αρχή με τον καθηγητή Γιώργο Ραχούτη, μηχανολόγο μηχανικό και καθηγητή σε ΕΠΑΛ. Το σασί είναι φτιαγμένο στο χέρι από τον κ. Ραχούτη, όπως και τα ψαλίδια. Κάποιες λαμαρίνες έγιναν παράλληλα στο χέρι ενώ κάποια μέρη μας ήρθανε από την Αγγλία. Επίσης, τα σχέδια τα βρήκε oίδιος στην Αγγλία.

 Ο θρυλικός "σκαραβαίος" της Wolkswagen

Όταν οδηγείς ένα κλασικό αμάξι ή μια μοτοσυκλέτα, μπορείς να νιώσεις την ιστορία που φέρουν μαζί τους;

Σαφώς, όταν ένα αμάξι βγήκε σε κυκλοφορία πριν 50 χρόνια, κουβαλά μία μεγάλη ιστορία αλλά και γοητεία την οποία αντιλαμβάνεται και ο κόσμος και το "χαζεύει" στο δρόμο.

Όταν ακούς τον έντονο αλλά χαρακτηριστικό ήχο της μηχανής, όταν ακουμπάς το παλιό δέρμα στα καθίσματα. Η αίσθηση για όποιον μπορεί να το καταλάβει είναι μαγευτική.

Πολλές φορές βέβαια τα σημάδια της ιστορίας είναι… πιο ξεκάθαρα. Όταν αναμορφώναμε κάποια στιγμή ένα Fiat, είχαμε δει ξεκάθαρα σημάδια από σφαίρες…

Μην λησμονήσουμε επίσης πως κάθε αυτοκίνητο στο παρελθόν "αντιπροσώπευε" και μία χώρα ή είχε συνδεθεί με πολιτικούς της ηγέτες. Μία Mercedesπου βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο γκαράζ, φημολογείται ότι ήταν αυτή με την οποία έφτασε ο Ανδρέας Παπανδρέου το 1978 στο Κιλελέρ για να μιλήσει στους αγρότες.

 Η… σοσιαλιστική Mercedes - Benz W 123 230Ε

Έχει θέση το κλασικό αυτοκίνητο στο "σήμερα";

Εννοείται! Όπως κάθε τι ιστορικό, μας δείχνει και την εξέλιξη της τεχνολογίας και του ανθρώπου. Πρέπει να το σεβόμαστε. Επειδή το συγκεκριμένο κομμάτι είναι και ιδιαίτερο, πιστεύω ότι το ίδιο το κράτος θα πρέπει με κάποιο τρόπο να δώσει μεγαλύτερο κίνητρο τους ανθρώπους που ασχολούνται με την «διάσωση» ιστορικών οχημάτων και τα κρατούν "ζωντανά". Αναμφίβολα, είναι και η οικονομική κρίση στη μέση, αλλά κρίμα να «φεύγουν» στο εξωτερικό ή να «σκοτώνονται» πηγαίνοντας για παλιοσίδερα…

 

Πιο διαβασμένα