ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σκέψεις για μόνιμη «μετακόμιση» της 1ης ΤΑΞΑΣ στη Λάρισα

Το στρατόπεδο της Αεροπορίας Στρατού αντιμετωπίζει και πάλι σοβαρά προβλήματα λόγω της ανόδου της στάθμης της λίμνης Κάρλας
Σκέψεις για μόνιμη «μετακόμιση» της 1ης ΤΑΞΑΣ στη Λάρισα
Σε ασφαλείς τοποθεσίες εντός των αεροπορικών βάσεων Λάρισας και Νέας Αγχιάλου και στο 307 ΠΕΒ στο Βελεστίνο έχουν μεταφερθεί τα ελικόπτερα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού.

Ρεπορτάζ: Βασίλης Νέδας - kathimerini.gr

H μελλοντική μόνιμη μετεγκατάσταση της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (ΤΑΞΑΣ) από το Στεφανοβίκειο σε άλλη τοποθεσία αποτελεί πλέον ένα ανοιχτό σενάριο στο τραπέζι, καθώς παρά τις ημέρες που έχουν περάσει μετά τον «Daniel», η στάθμη της παρακείμενης λίμνης Κάρλας εξακολουθεί να ανεβαίνει, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, σε ορισμένα τμήματα του στρατοπέδου το νερό να φτάνει ακόμη και τα τρία μέτρα.

Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, απασχολεί την πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, καθώς η 1η ΤΑΞΑΣ αποτελεί την αιχμή του δόρατος της Αεροπορίας Στρατού και η βάση του Στεφανοβικείου υπήρξε σημείο εντατικής συνεργασίας με τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ αλλά και του Ισραήλ.

Αυτή τη στιγμή το σύνολο των ελικοπτέρων της 1ης ΤΑΞΑΣ (Απάτσι, Χιούι και Καϊόβα) έχει μεταφερθεί σε ασφαλείς τοποθεσίες εντός των αεροπορικών βάσεων Λάρισας και Νέας Αγχιάλου (110 και 111 Πτέρυγες Μάχης) και το 307 ΠΕΒ (Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσης) στο γειτονικό Βελεστίνο.

Επιπλέον, είναι θέμα ωρών να παραδοθούν στον αρχηγό ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνο Φλώρο το πόρισμα του ΓΕΣ για τα αίτια της πλημμύρας, αλλά και οι προτάσεις για το μέλλον της μονάδας. Παρά το γεγονός ότι οι αποφάσεις θα ληφθούν σε δεύτερο χρόνο, τα επιθετικά ελικόπτερα της 1ης ΤΑΞΑΣ θα πρέπει να συνεχίσουν να επιχειρούν όπου αυτό χρειαστεί.

Με βάση τη συγκεκριμένη παραδοχή και με τα δεδομένα αυτής της χρονικής στιγμής, η 110 Π.Μ. στη Λάρισα θεωρείται από τους πλέον έμπειρους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων ως η πλέον κατάλληλη βάση προκειμένου να επιχειρήσει τα επόμενα χρόνια.

Η διαδικασία θα είναι χρονοβόρος, καθώς θα πρέπει να στηθούν από την αρχή συνεργεία και λοιπές εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού που μέχρι πρότινος στάθμευαν στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας. Εφόσον κριθεί ότι η επιστροφή στο Στεφανοβίκειο είναι δύσκολη, τότε η μετεγκατάσταση στην 110 Π.Μ. θα γίνει μόνιμη. Σημειώνεται πάντως ότι, εφόσον υλοποιηθεί η μετεγκατάσταση, θα αποτελέσει και υπόδειγμα για παρόμοιες αλλαγές που μπορεί να γίνουν και σε άλλες περιπτώσεις υποδομών, όχι μόνο των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά ευρύτερα.

Αν και οι αιτίες πλημμύρας της 1ης ΤΑΞΑΣ διερευνώνται, ο πρώτος ένοχος γι’ αυτό είναι, όπως έλεγαν αρμόδιες πηγές, η αμείλικτη γεωγραφία. Αλλωστε, πέρα από την 1η ΤΑΞΑΣ, χθες άρχισαν να εκκενώνονται και γειτονικά χωριά.

Η παρακείμενη λίμνη Κάρλα αποξηράνθηκε το 1962, ωστόσο από το 2010 και έπειτα άρχισε να τροφοδοτείται ξανά με νερό από τον Πηνειό, με σκοπό την άρδευση του κάμπου. Η 1η ΤΑΞΑΣ ιδρύθηκε το 1974 και σταδιακά άρχισε να αποτελεί την «καρδιά» των επιθετικών ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, σε διάφορες φάσεις τα προηγούμενα 4-5 χρόνια σε περιπτώσεις νεροποντής υπήρξαν πλημμυρικά φαινόμενα, όχι όμως στον βαθμό των τελευταίων ημερών.

Η πλημμύρα οφείλεται στο γεγονός ότι η κοίτη του Πηνειού από τη Λάρισα προς βορρά δεν ήταν αρκετή ώστε να χωρέσει το μέγεθος των υδάτων μετά τη βροχή, που μέρος του ποταμού «έσπασε» προς τα νότια και μέσα από τα κανάλια με τα οποία συνδέεται με την Κάρλα πλημμύρισε τη λίμνη αλλά και την 1η ΤΑΞΑΣ, η οποία δεν βρίσκεται παρά μερικά μέτρα από τις όχθες της.

Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι ο στρατιωτικός εισαγγελέας συνεχίζει την έρευνα για την πρόσφατη διαρροή των φωτογραφιών από το στρατόπεδο και οι κατηγορίες για όποιον βρεθεί ένοχος περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατασκοπεία.