ΒΕΛΕΣΤΙΝΟ καιρός

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ίσως και δύο χρόνια χωρίς σιδηρόδρομο...

Ίσως και δύο χρόνια χωρίς σιδηρόδρομο...
Ταλαιπωρία για εκατοντάδες καθημερινούς επιβάτες και δυσοίωνο μέλλον για τους εργαζόμενους, έφεραν οι καταστροφές στο δίκτυο του ΟΣΕ

Σε νεκροταφείο τρένων, παρά σε σιδηροδρομικό σταθμό παραπέμπει πλέον ο ιστορικός σταθμός του ΟΣΕ στον Βόλο, μετά το διπλό πλήγμα που υπέστη από τις κακοκαιρίες που προκάλεσαν σημαντικές καταστροφές.

Ρεπορτάζ: ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΟΥΡΟΠΟΥΛΟΥ - Ταχυδρόμος

Εκταση που θυμίζει παραλία, γκρεμισμένα τοιχία, πλημμυρισμένες αποθήκες, αναποδογυρισμένα μηχανήματα, εκτεθειμένα καλώδια και σπασμένες σιδηροδρομικές ράγες, είναι η εικόνα που αντικρίζει κανείς περπατώντας έξω από τον ΟΣΕ του Βόλου. Δυστυχώς, όμως, η εικόνα αυτή είναι παρόμοια σε ολόκληρη τη Θεσσαλία, καθώς από την επέλαση της κακοκαιρίας «Ντάνιελ» διακόπηκε επ’ αόριστον η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στον θεσσαλικό κάμπο.

 

Φερτά υλικά και καλώδια στην γέφυρα του ΟΣΕ στην Παπαδιαμάντη

Για περισσότερο από έναν μήνα, άνθρωποι που καθημερινά εκτελούσαν το δρομολόγιο Βόλου – Λάρισας, αλλά και όσοι αποβιβαζόταν στους ενδιάμεσους σταθμούς έχουν χάσει αυτή τη δυνατότητα. Πρόκειται για μεγάλη μερίδα πολιτών, που εργάζονται στη γειτονική πόλη ή στα ενδιάμεσα χωριά, μαθητές σχολείων, αλλά και φοιτητές που ανέκαθεν επέλεγαν τον σιδηρόδρομο και για δεύτερη φορά μέσα στο 2023 καλούνται να βρουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης.

Από τότε, τα δρομολόγια «πάγωσαν». Η εταιρεία αντικατέστησε το τρένο με λεωφορεία, τα οποία από τη μία έχουν τη μισή και πλέον χωρητικότητα σε σχέση με το τρένο και από την άλλη δεν πραγματοποιούν τις ενδιάμεσες στάσεις στα προάστια του Βόλου και τα χωριά των δήμων.

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της Hellenic Train, όσοι επιβάτες διέθεταν μηνιαίες κάρτες για τα δρομολόγια προς τις ενδιάμεσες στάσεις μεταξύ Βόλου και Λάρισας, αποκαταστάθηκαν στο ακέραιο.

Για τους υπόλοιπους, που εξακολουθούν να μετακινούνται καθημερινά με τα λεωφορεία της εταιρείας, οι τιμές παραμένουν, όπως ίσχυαν και στο τρένο.

Δύο χρόνια χωρίς δίκτυο

Οι προβλέψεις, όμως, του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, αλλά και εκπροσώπων του ΟΣΕ κάνουν λόγο για χρόνο αποκατάστασης του σιδηρόδρομου που φτάνει μέχρι και τα δύο χρόνια, με επιβάτες και εργαζόμενους να είναι στα κάγκελα και να ζητάνε αμεσότερες λύσεις.

Καταστροφές σε μηχανήματα και υποδομές γύρω από τον σιδηρόδρομο

Μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός και πρώην πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Γιάννης Αντωνιάδης, αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι εδώ και έναν μήνα βρίσκονται στο… περίμενε, χωρίς να τους έχουν δώσει ξεκάθαρο στίγμα για το εργασιακό τους μέλλον.

«Τους μιλάνε για εργασιακές εφεδρείες και για αναστολές εργασίας, χωρίς, όμως να έχει ανακοινωθεί κάτι επίσημα. Για πόσο καιρό δεν θα ξέρουν οι εργαζόμενοι τι τους ξημερώνει; Για δύο χρόνια, που σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου, θα κρατήσουν οι αποκαταστάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, που ήταν καινούριο;» λέει ο κ. Αντωνιάδης.

Ωστόσο, ο σταθμάρχης στο Παλαιοφάρσαλο Γιώργος Ζήνδρος μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ επισημαίνει ότι από τον ΟΣΕ δεν έχει εκδοθεί επίσημη ανακοίνωση, με τους ίδιους να εργάζονται κανονικά.

«Στον ΟΣΕ έχουν παραμείνει οι σταθμάρχες που εργάζονται στο υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, οι κλειδούχοι και οι ηλεκτρολόγοι. Κάποιοι έχουν μεταφερθεί σε άλλες πόλεις προσωρινά, μέχρι να ξεκαθαρίσει η κατάσταση» εξηγεί.

Κανονικά στις θέσεις τους βρίσκονται και οι υπάλληλοι της Hellenic Train. Κάποιοι έχουν μετατεθεί στις υπηρεσίες των λεωφορείων, ενώ οι μηχανοδηγοί κάνουν επιφυλακές.

 

Τόνοι λάσπης και ογκόλιθων βρίσκονται στις γραμμές του ΟΣΕ

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης τόνισε ότι έχουν καταστραφεί συνολικά σε ολόκληρη τη Θεσσαλία 180 χλμ. δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο Λάρισα – Βόλος.

Ωστόσο, παρά το μακροχρόνιο χρονοδιάγραμμα, καμία εργασία στη Μαγνησία δεν έχει ξεκινήσει την αποκατάσταση του δικτύου.

Ο κ. Ζήνδρος τονίζει ότι το κομμάτι του σιδηρόδρομου στη γραμμή Βόλου – Λάρισας είναι αυτό που έχει υποστεί τη μεγαλύτερη ζημιά και θα χρειαστεί τον περισσότερο χρόνο αποκατάστασης. Εξάλλου, σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία, πρωταρχικός στόχος είναι να αποκατασταθεί η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια το υπόλοιπο δίκτυο.

Οι γραμμές στον σταθμό του Βόλου έχουν σκεπαστεί από λάσπη, με τους υπαλλήλους να αναφέρουν ότι κανένα συνεργείο δεν έχει μπει στη μάχη της καθαριότητας και -πολλώ δε μάλλον- στην αποκατάσταση των γραμμών.

Στη γέφυρα του ΟΣΕ στην Παπαδιαμάντη, οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν, σχεδόν, καταρρεύσει με τα καλώδια να έχουν βγει στην επιφάνεια και να έχουν μπλεχτεί με τα δεκάδες φερτά υλικά που βρίσκονται ακόμη και σήμερα εκεί.

«Μάχη» με τη φύλαξη

Την ίδια ώρα που ο σιδηρόδρομος έχει ολοκληρωτικά αφεθεί, δεν είναι λίγες οι απόπειρες επιτηδείων να κλέψουν ό,τι μπορούν από χαλκό και σίδερο από τις αποθήκες του σιδηροδρομικού σταθμού.

Επί 24ώρου βάσεως και σε τρεις βάρδιες, υπάλληλοι φυλάσσουν τα αφημένα στις γραμμές τρένα, τις αποθήκες στο μηχανοστάσιο, καθώς και τον χώρο του μηχανουργείου.

«Ανέκαθεν υπήρχε φύλαξη, αλλά όχι στα τρένα. Τώρα τα βαγόνια που έχουν μείνει στάσιμα εδώ έχουν ακριβές μπαταρίες και φοβόμαστε ότι θα γίνουν επιδρομές κλοπών. Ήδη τις προηγούμενες ημέρες, έγιναν προσπάθειες για κλοπή υλικών από την αποθήκη του μηχανοστασίου, με τους φύλακες να ειδοποιούν τις αρχές» αναφέρει υπάλληλος στον ΟΣΕ Βόλου.

 

Τα γραφεία του σταθμού πλημμύρισαν και καταστράφηκε εξοπλισμός και αρχεία

Εκτός… και ο Μουτζούρης

Παράλληλα, όμως, εκτός δρομολογίων βρίσκεται και η μυθική διαδρομή του Πηλίου. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train, η λειτουργία του τρένου του Πηλίου έχει ανασταλεί, λόγω πλημμυρικών φαινομένων και των συνεπειών τους.

Οπως επισημαίνει ο κ. Αντωνιάδης, στη συγκεκριμένη γραμμή σημειώθηκαν κατολισθητικά φαινόμενα, αλλά κανείς ακόμη και τόσες εβδομάδες μετά δεν μερίμνησε, ώστε να καθαριστούν οι υποδομές και να επανέλθουν τα δρομολόγια, καθώς «προτεραιότητα από τα κεντρικά της Αθήνας είναι να αποκατασταθεί, πρωτίστως, το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο».